Wielkie ściganie w ekstremalnym upale
Ponad 150 zawodników sportu samochodowego z dziewięciu krajów wzięło udział w: Mistrzostwach FIA Strefy Europy Centralnej w Wyścigach Samochodowych (FIA-CEZ), 3. i 4. rundzie Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, 2. rundzie Mistrzostw Polski Endurance, Eset Cup Series, TCR Eastern Europe, Mistrzostwach Czech, 3. i 4. rundzie Mistrzostw Polski Game Expert 318 Is Cup PL, 3. i 4. rundzie Mistrzostw Polski Work Stuff Super S Cup, 3. i 4. rundzie Mistrzostw Polski Unitel MX-5 Cup Poland oraz 3. i 4. rundzie Mistrzostw Polski Trofeo di Serie Cup.
Na Torze Poznań przez trzy dni toczyła się interesująca i zacięta walka o cenne punkty do klasyfikacji sezonu. Nie brakowało ciekawych zdarzeń na torze, a kierowcom towarzyszyło piekące słońce i ogromny upał. W tych ekstremalnych wręcz warunkach, zawodnicy wykazali wielkie umiejętności i świetne przygotowanie fizyczne. Kto nie mógł obserwować wydarzeń bezpośrednio na poznańskim obiekcie, miał szansę zobaczyć namiastkę tego co działo się na torze w internetowej relacji.
Pierwszego i drugiego dnia zawodów twardą walkę o podium stoczyli kierowcy w Unitel MX-5 Cup Poland. Po wygraniu kwalifikacji w pierwszym wyścigu triumfował Jacek Cichopek, choć na początku rywalizacji dał się wyprzedzić Nikodemowi Wierzbickiemu, a potem liderowi klasyfikacji sezonu Konradowi Czaczykowi. Wierzbicki z powodu awarii zawieszenia nie ukończył wyścigu, a na przedostatnim okrążeniu Cichopek wyprzedził Czaczyka i mógł cieszyć się ze zwycięstwa. Emocjonujący był drugi wyścig. Jego losy rozstrzygnęły się na ostatnim okrążeniu, kiedy Wierzbicki w widowiskowym stylu wyprzedził Czaczyka i po raz drugi w tym sezonie wygrał wyścig. Na trzecim stopniu podium stanął piątkowy zwycięzca Cichopek. Po czterech wyścigach liderem sezonu pozostaje Czaczyk, wyprzedzając Wierzbickiego i Cichopka.
Równie interesująco przebiegała rywalizacja Mini Cooper’ów, czyli Work Stuff Super S Cup. Do tej pory odbyły się cztery wyścigi i każdy z nich zakończył się zwycięstwem innego kierowcy. Podczas tych zawodów w pierwszym wyścigu zwyciężył Tomasz Pawlaczyk, który był najlepszy podczas kwalifikacji. Za nim finiszowali Michał Molski i Adam Karkuszewski. Drugi wyścig należał do Patryka Hoffmanna, który wyprzedził Karkuszewskiego i Molskiego. Po tej wygranej Hoffmann objął prowadzenie w klasyfikacji sezonu, a za nim plasują się Molski i Pawlaczyk. Ale do ostatecznych rozstrzygnięć jeszcze daleka droga.
Wyraźnym liderem Trofeo di Serie Cup, czyli rywalizacji Fiata 500, pozostaje Jakub Szablewski, który wygrał oba wyścigi ostatnich zawodów. Dwa razy na drugiej pozycji finiszował Dawid Borek, a trzecie miejsce zajmowali Piotr Ławski i Miłosz Matuszyk. Póki co Szablewski utrzymuje pozycję lidera, jednak do końca sezonu pozostało jeszcze sześć wyścigów i klasyfikacja może ulec zmianom.
Tradycyjnie emocjonująca walka trwa w Game Expert 318 IS Cup PL, czyli rywalizacji BMW. Pierwszy z wyścigów wygrał Karol Wyka, który wyprzedził Rafała Kazanę i Michała Całka. Drugie starcie tych zawodów wygrał z kolei Marcin Lempert, a za nim finiszowali Wyka i Kazana. W klasyfikacji sezonu liderem jest Wyka, a za nim plasują się Artur i Marcin Lempertowie. W tej klasie walka o triumf w całym sezonie będzie interesująca do ostatniego wyścigu.
W wyścigu połączonych klas D4 3500, D4 +3500, D5, GTC, Eset Cup, najszybszy był Marcin Jedliński w Audi R8, wyprzedzając Czecha Libora Milotę w Mercedesie AMG oraz Robina Rogalskiego w Audi R8. Drugi z wyścigów wygrał Rogalski, przed Milotą oraz Jędrzejem Szcześniakiem w Lamborghini Hurcan.
W wyścigu połączonych klas D4 1400, 2000, 2000N/A, DN1, DN2, DN4 najlepszy okazał się Sławomir Szwargot, przed Marceliną Czepiel i Markiem Leśnikiem. Drugi wyścig wygrała Marcelina Czepiel, wyprzedzając Artura Rowińskiego i Michała Bulińskiego.
W pierwszej rywalizacji Maluch Trophy wygrywali: Jacek Chojnacki, Maciej Wielgosz i Oskar Klimek, natomiast w drugim wyścigu najlepsi byli ponownie Chojnacki oraz Qba Sykucki.
Ciekawą odmianą były, aż dwa wyścigi długodystansowe. Jednogodzinny wyścig zaliczany do klasyfikacji FIA-CEZ wygrał Robin Rogalski w Audi R8, wyprzedzając Słowaka Gregora Zsigo w BMW M4 oraz trzeciego na finiszu Czecha Libora Milotę w Mercedesia AMG GT3. Pecha w tej rywalizacji miał Piotr Wira w Mercedesie AMG GT3, który wypadł z trasy podczas 20. okrążenia.
Z kolei dwugodzinny wyścig ramach klasyfikacji Mistrzostw Polski został zatrzymany 17 minut i 2 sekundy przed upływem dwóch godzin. Powodem była dzika zwierzyna, która wyłoniła się z zarośli wokół toru, co przez wzgląd na bezpieczeństwo zawodników doprowadziło do wstrzymania dalszej rywalizacji. Na czele stawki znaleźli się duet: Zentner – Marcinkiewicz w Radicalu, na drugiej pozycji duet: Franek – Franek w Audi RS3, a na trzecim miejscu duet: Tomczak – Gawryluk w BMW E30.
W Mistrzostwach FIA-CEZ w klasie D4 TWC (samochodów Renault Clio) w pierwszym wyścigu triumfował Czech Tomas Pekar, przed Austriakiem Tobiasem Poschikiem oraz Słoweńcem Mihą Primozicem. Następnego dnia najlepszy był Poschik, przed Primozicem, a trzeci był Węgier Szabolsc Lantos.
Z kolei w klasie TCR Eastern Europe w sobotę triumfował Czech Petr Semerad w Hyundai i30N, na drugiej pozycji finiszował Polak Bartosz Groszek w Audi RS 3, a trzeci był Czech Petr Cizek w Leonie Cupra. Następnego dnia świetnie pojechał Groszek i wygrał wyścig, wyprzedzając Semerada i Czecha Vaclava Janika.
Szczegółowe rezultaty zawodów dostępne są TUTAJ >>
Nie lada gratką dla fanów motorpsortu było spotkanie na Torze Poznań, z autorem książki pt. „Szybko, szybciej, najszybciej”, znanym dziennikarzem sportowym i komentatorem wyścigów formuły 1 – Mikołajem Sokołem. Sesjom zdjęciowym i autografom nie było końca.
Mimo upalnej aury, to było naprawdę udany weekend na Torze Poznań.
Kolejne wyścigi samochodowe już w dniach 15-17 lipca 2022 roku.